Ny aktuel bog om lokale fødevarer efter corona
I vores aktuelle bog “Lokale fødevarer efter corona – fra nice to have til need to have” dykker vi ned i, hvor meget forbrugernes forhold til lokale fødevarer har rykket sig på meget kort tid.
Under coronakrisen har forbrugerne fået øjnene op for, hvor meget det lokale betyder. Både den lokale kaffebar, restaurant og butik, men i høj grad også de lokale råvarer, som ikke er importeret langvejs fra. Kvalitet og oprindelse er blevet ekstra vigtigt, og salget af økologiske fødevarer er steget markant (14 procent i første halvår af 2020).
For producenterne har det især handlet om, at udvikle nye forretningsmodeller, der er tættere på forbrugerne, og som i visse tilfælde gør det klassiske mellemled overflødigt. Muligheden for at nå en helt ny kundegruppe, som man ikke havde tænkt at gøre noget ved før, er helt sikkert værd at forfølge i fremtiden. Det gælder især de landmænd, der tidligere især fokuserede på at afsætte deres varer til restauranter, lad os f.eks. nævne Søtofte og Søren Wiuff, og som under coronakrisen har nået en helt ny målgruppe af private forbrugere. Det samme gælder alle de mindre producenter, der gennem Coop Crowdfunding nu har fået en platform til at sælge direkte til kunderne, ligesom f.eks. Råhandel har formået at få en række nichevarer ud til forbrugerne gennem deres portal.
Som producent er det vigtigt at huske på, at kunderne efterspørger andre produkter end dem, de foretrak før krisen. Forbrugerne i fremtiden vil foretrække det nære og det sikre. Og det vil være en fordel for producenterne af lokale fødevarer, hvis de formår at gribe mulighederne.
Du kan læse meget mere i vores bog, hvor vi også interviewer en række af branchens nøglepersoner om deres oplevelser under krisen og deres syn på fremtiden, fx Søren Ejlersen, Nicolai Jæpelt, Søren Wiuff og Køkkenchef Claus Henriksen.
Køb bogen “Lokale fødevarer efter corona – fra nice to have til need to have” her